Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Wednesday 6 August 2014

Bunga-bunga Syurga



Dia ibarat sekuntum bunga yang sangat cantik dan sungguh harum baunya. Kembangnya tiada tandingan. Namun…. Mekarnya tidak berkekalan, ia layu dan terus layu rebah ke bumi.

Ya, dia ialah bunga-bunga yang akan menyinari syurga. Syurga milik ALLAH swt yang satu. Tuhan sekalian alam. Tiada Tuhan yang disembah melainkan-Nya. Dan betapa beruntungnya dia mendiami syurga milik ALLAH swt.

Wahai anak kecil yang mugil lagi menenangkan hati. Kecomelanmu langsung tidak meruntunkan hati mereka yang buta hatinya. Kau hanya dipandang serendah-rendah tanah yang dipijak. Hilang rasa kemanusiaan yang selama ini sangat mahal harganya. Entah apa yang membuatkan hati mereka keras sekeras-kerasnya. Melebihi kerasnya batu di kaki gunung.

Wahai anak kecil. Tangisanmu tidak kedengaran oleh mereka, mereka tuli dan mereka juga buta. Mereka kudung tangan dan kaki. Mereka tidak sempurna. Dan mereka juga tiada hati. Mereka tidak mampu untuk mempunyai rasa kasihan kepada mu.

Sempurnakah mereka? Ya, mereka tidak sempurna. Mereka cacat segalanya. Berlainan dengan engkau wahai anak kecil. Walaupun secara fizikalnya engkau kudung kaki atau tangan, engkau buta atau pendengaranmu telah rosak, namun kamu tetap mempunyai hati dan perasaan.


Berderai lagi air mataku. Menitip potret-potret mu yang menyanyatkan hati. Luluh jiwa ku. Sesungguhnya engkau tidak berdosa dan engkau tidak mengerti akan semua yang berlaku. Bagaimana dirimu yang sekecil itu dapat menahan kesakitan yang teramat sangat akibat menjadi gigitan bom-bom yang tiada hati? Tabahlah wahai anak kecil. Ketahuilah jika engkau syahid, syurga telah menantimu, sayang.

No comments: