Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Friday 15 January 2010

Hanya Dia Yang Tahu



Mungkin hari ini kita dapat melihat suatu keajaiban yang jarang kita lihat saban tahun apatah lagi saban hari. Gerhana matahari separa yang berlaku hari ini adalah kejadian yang telah ditetapkan oleh-NYA. Tiada apa yang berbeza bagi aku. Hari yang dilalui sama seperti hari-hari yang lalu, tetap sepi. Ruang masa aku hari ini tidak dituangkan dengan masa berkuliah. Aku sengaja menyusun jadual agar aku tidak ada satu pun kuliah pada hari Jumaat. Mungkin ada yang menganggap aku lakukan semua ini hanya kerana aku mahu pulang ke ganggang bertemu dengan ayah dan bonda. Atau mungkin ada yang berkata aku mahu luangkan masa bersama dengan yang tersayang. Frasa bertemu dengan ayah bonda adalah betul bagi aku. Tapi aku tidak mengharapkan aku akan pulang ke pangkuan mereka pada setiap hujung minggu. Bagi aku, aku perlukan ruang untuk diri aku sendir, dan bukan ruang untuk bermadu kasih bersama si dia yang aku tidak tahu siapa orangnya.

Kehidupan sebagai seorang pelajar adalah mencabar lebih-lebih lagi yang sedang menuntut di menara gading. Syukur ku kepada yang Maha Esa kerana mengukir hidup ku ini. Aku tidak minta untuk sentiasa ada waktu untuk diri sendiri, tapi cukuplah sekadar aku dapat memuhasabahkan diri yang penuh dengan dosa ini. Sebagai seorang perempuan, aku punya perasaan yang sukar untuk ditafsirkan. Maaf ku mohon pada sahabat-sahabat ku yang tidak dapat melayan kerenah aku yang sering bertukar arah. Bila ku tenung dalam-dalam, aku sendiri tidak tahu siapa diri ku yang sebenar. Aku sendiri tidak faham dengan kerenah aku, apatah lagi dengan perasaan aku.

Hari ini Sahabat sekali lagi bertanya pada aku. Aku masih tersenyum lagi mendengar soalan dari Sahabat itu. Aku sendiri tidak tahu apakah jawapan yang harus aku berikan padanya. Aku mengambil masa untuk memikirkan jawapan yang sesuai. Aku menyelami dasar hati aku sendiri yang aku tidak tahu kedalamannya. Ringkas jawapan aku pada Sahabat.
"Tak tahu kenapa masih lagi bertahan. Tak tahu mengapa masih lagi menunggu. Semuanya sebab soal hati,"
Itu sahaja ungkapan yang mampu aku muntahkan. Soalan dari Sahabat membuatkan aku berfikir, mencari jawapan di sebalik berjuta-juta bintang di langit. Membezakan jernih air di tasik yang sama. Aku terdiam...

Suatu yang sukar ditafsirkan adalah soal hati. Mungkin ada yang akan berkata bahawa aku tidak tetap pendirian. Tapi sesungguhnya ia memang sukar bagi aku. Aku bahagia dengan hidup ku sekarang ini. Aku mahu sendiri hingga sampai masanya untuk awan mendungku berlalu. Biarkan aku. Banyak perkara yang berlaku dalam lakaran di hamparan hidup ku hari ini. Tapi aku tetap sepi untuk membiarkannya pergi. Sejuta kekuatan harus aku berikan untuk bertahan.

Tulus aku ingin katakan aku bahagia dengan hidup aku sekarang ini. Jiwa aku hanya dihiasi dengan Dia, ayah bonda dan keluarga, serta sahabat-sahabat yang menemani aku. Tapi jiwa aku kosong untuk teman yang ditafsirkan sebagai kekasih hati. Terima kasih pada-NYA yang menulis catatan hidupku sebegini, ada sejuta hikmah di sebalik semua ini. Andai sememangnya kekasih hati itu sudah berdiri kukuh di sebalik pintu hatiku, ketuklah dengan ikhlas supaya aku percaya untuk membuka lembaran hidup baruku. Aku sudah tidak berdaya untuk berdiri teguh menunggu semua ini. Ya ALLAH... sesungguhnya aku hanya berserah kepada-Mu.


~Sesuatu yang tidak pasti ada di Tangan Tuhanku~


by :
anne alone all along

No comments: