Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Tuesday, 6 December 2011

Duka



Sunyi
Hening pagi yang sunyi
Tidak kenampakan sinaran pagi
Yang sentiasa memanaskan jiwa
Yang menyinari hari

Subuh itu tak lagi ditemani alunan zikir
Hanya terdengar jeritan hati
Entah memberontak entah merana
Mengenang nasib yang bertandan
Adakah ia akan pergi

Di jerigi besi itu dia termenung
Termangu seorang diri
Kerdipan matanya tidak kelihatan
Namun juraian air itu kelihatan
Sedu-sedan bernyanyi lagi

Matanya sayu
Hatinya luluh
Jauh fikiran dilontarkan
Beban yang tersusun dipundak tak lagi diendahkan
Bibirnya hanya menyebut nama Tuhan Yang Satu
Agar hati tenang kembali

Biarpun jiwa dihempap sejuta batu
Namun dia tahu dia perlu
Kerana dia percaya pada takdirnya
Kerana dia percaya pada Tuhannya
Semua ini punya hikmah
Tak terduga insan itu sekiranya dia tidak mampu
Percayalah pada diri selalu

Sunday, 27 November 2011

Amalkan Membaca Ayat Kursi

 Ayat Kursi:
1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi.
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdak akan memasuki rumahmu.
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat.
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam.
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian.
Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat.InsyaAllah...

Perkara Suami Patut Tahu Ketika Isteri Mengandung


 Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini.

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri- Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.

(2) Membantu pemakanan isteri- Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

(3) Perlahan-Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.

(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan- Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.

(5) Belajar- Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

(6) Membantu menyiapkan hidangan makan- Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.

(7) Membantu menjaga anak yang lain- Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.

(8) Membawa isteri ke mana sahaja- Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri- Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.

Sumber : iluvislam

Transparent

Bismillah...

Assalam...

Hye guy!!!!
Thanks for visit

Hari nie saya nak cakap pasal "Transparent"
Okeh, mula-mula dulu saya nak minta maaf jika ada yang terasa hati dengan kenyataan saya ini

Transparent atau dalam bahasa Melayu disebut sebagai Telus atau Jarang
Kalau dalam melaksanakan tanggungjawab, kita kenalah telus
Tak boleh berat sebelah atau bias
Tapi dalam konteks yang saya nak cakap ini ialah "JARANG"
Bukan jarang yang kadang-kadang yang macam teka-teki Nujum Pak Belalang
Tapi "JARANG" yang membawa maksud boleh nampak

Saya ni pun bukanlah baik sangat, tutup aurat sepenuhnya
Tapi ada satu perkara yang saya tak berkenanlah sangat
Anda memakai tudung, menutup rambut anda, tapi masih lagi nampak tubuh badan
Walaupun anda memakai baju lengan panjang
Maksudnya anda memakai pakaian yang jarang
Kalau warna baju tu hitam, mungkinlah tak nampak
Tapi kalau pakai baju warna cerah, lepas tu pakailah pulak baju dalam warna hitam
Haiyoyo..........
(Geleng kepala)

Lagi satu, maaflah kalau saya tegur nie tak kena tempat
Mungkin nak nampak cantik atau glamor
Maklumlah, majlis penting seumur hidup
Tapi kalau boleh, pakailah inner yang dalam menunup aurat
Nie bagi pengantin
Pakai tudung litup yang terbaru
Baju pula lip lap lip lap
Tapi yang tak berkenannya.....
Boleh pula baju tu jarang part lengan dengan bahu
Macam tak kenalah pula kalau pakai tudung tapi baju nampak bahu
Tu belum lagi kalau baju tu pun jarang kat part dada
Serupa dah macam berkemban sambil tutup kepala dengan tuala

Hope sangat anda-anda yang baca blog saya nie (especially Muslim girl) fikir banyak kali
Bukan tak boleh pakai baju pengantin yang cantik-cantik
Kain lace atau chiffon yang mahal-mahal siap ada mutiara atau berlian
Tapi kalau baju tu jarang, pakailah inner supaya tak nampak kulit tubuh anda

Walaupun ini adalah hak masing-masing, tapi tak salah rasanya saya nak tegur
Memang kubur lain-lain
Tapi tak salah rasanya saya bantu anda daripada mengurangkan dosa

Thanks for view my blog
*_<

Ulser



Kebanyakan daripada kita mesti pernah menghidap ulser. Ia boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira umur dan jantina tetapi golongon wanita mungkin lebih berisiko kerap menghidapinya terutamanya bagi wanita yang mengandung dan datang haid. Ulser ini biasanya akan pulih dengan sendirinya dan kalau berulang pun tidaklah serius dan juga tidak berjangkit kepada sesiapa di sekeliling.

Ulser ini terjadi adalah kerana jangkitan bakteria di dalam mulut dan selain itu ia juga adalah disebabkan oleh kecederaan fizikal pesakit seperti tergigit bibir, pipi atau tercucuk benda yang tajam. Ulser juga terjadi akibat kekurangan zat makanan, tekanan, kurang rehat atau keadaan mulut yang kotor.

Ulser ialah tompokan putih di dalam mulut. Ia mungkin luka atau kudis yang terdapat di bahagian mulut iaitu di bahagian pipi, mulut dan lidah. Bagi yang pernah menghidap penyakit ini tentunya tahu betapa sakitnya untuk menguyah makanan kerana rasa perit dan sakit bila makanan terkena luka ulser tadi. 

Tanda-tanda Ulser

Tanda-tanda anda sedang menghidap ulser mulut :

* Kawasan yang terkena jangkitan atau cedera bewarna merah dan membengkak
* Rasa pedih dan sakit di bahagian yang luka terutama apabila anda sedang menguyah makanan pedas, masin atau panas
* Rasa sakit apabila anda sedang mengosok gigi dan susah untuk membuka mulut
* Hilang selera makan akibat pedih dan sakit di bahagian luka 

Langkah Pencegahan

Langkah-langkah awal perlu diambil untuk mencegah/menyembuhkan ulser :

* Minum air yang secukupnya dan kurangkan air yang berasid
* Jauhi makanan yang banyak mengandungi rempah
* Letakkan sedikit ais di tempat luka untuk melegakan sakit
* Elakkan daripada tekanan perasaan 






 

 Jika ulser mulut anda masih tidak sembuh malah semakin merebak dalam masa kurang dari 3 minggu, anda mesti segera berjumpa doktor kerana mungkin ulser mulut yang lambat sembuh adalah tanda-tanda awal anda sedang menghidap barah mulut. Pemeriksaan lanjut perlu dilakukan apabila ulser yang dialami agak besar saiz dari biasa iaitu lebih 2 mm, ulser berdarah dan tidak sembuh dalam masa 3 minggu. 

Kalau pergi farmasi, beli Bonjela 



Malam



Sejuk.....
Hembusan bayu malam
Menusuk ke tulang
Menggigil lagi
Jari jemari kaku

Kelam
Ditemani bintang nan sepi
Kelipnya hanya seketika
Tidak bergerak
Kekal di situ

Sunyi
Jeritan cengkerik menyanyi
Mencari teman malam
Berkongsi suka duka
Di kolong yang sempit

Bulan
Hanya kelam kelihatan
Awan sedikit menyelimuti angkasa
Menutupi sedikit tubuh bulan
Mungkinkah mendung?

Nyenyaknya tidur si anak kecil
Sambil memeluk bantal busuknya
Si ibu hanya mendodoikan
Si anak melayari mimpi
Entahkah ia akan menjadi nyata

Aku
Di sini lagi aku
Tidak berganjak
Hanya memerhati
Dan mungkin diperhati
Berdiri lurus
Seorang diri
Sunyi hati

Friday, 25 November 2011

Cinta Terakhir

Bismillah.....

Assalam..

Okeh, entry kali nie nak jiwang-jiwang cikit.
Huhu~

Sejak usia menginjak 23 tahun nie, dah tak sabar pula rasa nak berumah
Tapi lagi jeles bila ada sahabat-sahabat dah up cikit dari aku, berumah tangga
Tak kurang juga yang dah bertunang.
Waduh! Waduh! Gua bila lagi nie mau nikah???

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Wanita : Awak....
Lelaki : Ya awak
Wanita : Awak sayang saya tak?
Lelaki : Mestilah sayang, kenapa awak?
Wanita : Saja je tanya, tak boleh ke?
Lelaki : Boleh awak. Kenapa awak tanya macam tu kat saya?
Wanita : Saya cuma nak tahu
Lelaki : Awak...
Wanita : Ya awak....
Lelaki : Awak tak marah ke saya tak jaga kesihatan dengan baik?
Wanita : Tak awak. Kalau dah takdir awak sakit, kenalah terima
Lelaki : Betul nie awak?
Wanita : Ya awak
Lelaki : Awak...
Wanita : Ya awak
Lelaki : Awak terima saya tak?
Wanita : Kenapa awak tanya macam tu?
Lelaki : Saya ni kan selalu sakit, saya takut awak tak dapat terima saya
Wanita : Saya sayang awak.
Lelaki : Betul?
Wanita : Pasti dan yakin. Awak...
Lelaki : Ya awak...
Wanita : Kalau saya diberikan waktu cuma beberapa jam untuk hidup, saya mahu bernikah dengan awak walaupun saya cuma dapat jadi isteri awak selama 1 minit sahaja
Lelaki : Terima kasih awak. Saya tidak akan sia-siakan hubungan ini

****************************************************************

Soalan : Sanggupkah anda????

>_*

Monday, 21 November 2011

Semangat Final Bola Sepak Sukan SEA 2011

MALAYSIA LAWAN INDONESIA








Thursday, 3 November 2011

20 SEBAB KENAPA LELAKI TAK NAK KAHWIN

1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!


2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".

Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer. Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu...


3. " Susah la nak cari yang berkenan dihati".

Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".

Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.


5."Banyak sangat halangan".

Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!


6."Belum bersedia la".

Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.


7. "Ilmu tak cukup la".

Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!


8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri"

Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul.
Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.


9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".

Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.


10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".

Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.


11."Jodoh tak sampai lagi kot".

Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!


12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat".
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!


13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".

Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!


14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".

Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!


15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".

Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.


16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".

Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".

Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.


18. "Masalah la".

Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.


19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".

Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.


20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya"

Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia

19 Perkara Tentang Wanita

19 Perkara Tentang Wanita berdasarkan Hadis Rasulullah s.a.w.


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar) ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah,
"Suaminya".
"Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah,
"Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akantinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

Monday, 24 October 2011

Bubu oh Bubu

Bismillah....

Aku : Abg bubu
Abg : Npe abg bubu pulak?
Aku : Hehe~ Saje je
Abg : Ye la syg baby

So... what is Bubu?

Aku pun tak tahu mana datangnya perkataan Bubu tu
Tetibe je aku panggil abang tu Bubu
Bila abang tanya, aku cuma jawab 'ntah'
Haha~

So.... Bubu is not my abang, okey
>_*

One day aku ikut housemate aku pergi beli ikan laga
Aku nampak ada sangkar arnab
So cuteeeeeeeee...................
Ikut hati nak je beli, but aku hold dulu
Abang izinkan aku untuk beli, tapi akau fikir tak penting sangat

And then, once again pergi lagi kedai tu
My rooomate nak beli rabbit
Mana taknya, aku tengok dia dah macam kena histeria je
Menjerit-jerit macam nak nangis sebab dia tak boleh lupakan rabbit yang dia nampak kat kedai
So, aku bawa la dia pergi beli rabbit tu
Then, aku pula tertarik nak beli
Aku call abang tanya pendapat dia, then sent mms rabbit tu
Aku pilih nak ambil white rabbit
You know what, masa aku nak datang kat sangkar tu, rabbit tu looks like so interesting
Dia macam nak aku pegang dia
Abang pun cakap white rabbit
So, I pick it up
RM25 for the rabbit, and RM8 for it's pallets

Lepas beli rabbit, terus beli sangkar rabbit
Plus dengan bekas makanan dan air, so dengan pallets yang ada vitamin
I have finish almost RM71
I don't care because I love my Bubu
Abang pun decided bagi nama rabbit tu sebagai Bubu


Friday, 14 October 2011

Bagus atau Tak Bagus Jeles Tu?



Bismillahirahmanirrahim.....

Assalam...

Alhamdulillah...

Malam ini masih diberikan kesempatan untuk menaip lantaran hujan-hujan idea turun membasahi bumi otak. 
Sudah bertukar-tukar purnama barulah terasa untuk melukis nukilan lagi.

Sudah hampir bertahun-tahun tidak menggalas jawatan sebagai kekasih kepada seorang lelaki.
Kecewa? Itu sudah pasti. Siapa yang tidak akan kecewa bila si jantung hati dengan mudah untuk memutuskan hubungan dengan alasan tidak mahu terus melukakan hati sedangkan pada hal yang sebenarnya tersembunyi sejuta rahsia. Rupanya si jantung hati telah punya kekasih baru untuk dijadikan isteri.

Kini melayari kisah hati sendirian.
Lama-lama, best juga rasa jadi ratu single nie.
Macam-macam boleh buat tanpa sekatan (masih dalam batasan)
But, now it is near 7 month I am a lover
Biasalah kalau bercinta tu, macam-macam kena jaga

Kalau bercinta memang tak lari dari masalah jeles
"Saya tak suka awak bercakap dengan dia"
"Saya tak suka awak keluar dengan budak tu"
"Saya tak suka awak pakai baju ni"
"Saya tak suka awak komen kt FB dengan budak lelaki/perempuan tu"
atau...
"Saya tak suka budak perempuan/lelaki tu tag awak kat gambar FB dia"

Erk.... macam-macam ragam.
Jeles atau jealous atau cemburu tu ada baik dan buruknya
Baik bila ia boleh mengawal kelakuan yang tidak sepatutnya
Baik untuk mendidik diri supaya lebih jujur dan berterus-terang
Baik untuk sentiasa saling memahami
Tapi buruk jika ia terlalu mengongkong
Buruk jika ia terlalu menekan
Dan akhirnya hubungan itu tidak akan ke mana malah boleh putus di tengah jalan


Jeles nie hadir kerana kita sayang seseorang itu
Kita seperti tak mahu orang lain ambil dia dari kita
Tapi kadang kala manusia ini tinggi dengan ego
Alasan yang selalu digunakan ialah "alah...kawan je. Tak payah la nak jeles"
Walaupun ia adalah benar, kita kena juga berhati-hati
Jangan samakan kekasih kita dengan kawan kita
Kalau macam tu, serupa tak payah bercinta, hanya jadi kawan sahaja


Pasangan kamu bukan seseorang untuk dikawal atau pengawal
Pasangan kamu itu adalah insan yang akan jadi teman sampai di akhirat nanti
Boleh jeles kerana ia adalah tanda sayang
Tapi ia harus berpada-pada
Jangan jeles ikut hawa nafsu
Dengar penjelasan dari si dia
Andai penjelasan itu tidak rasional, anda boleh pertikaikan
Tapi kalau anda jeles mengenai sesuatu yang remeh temah, anda bukan seorang yang rasional
Dalam perhubungan, ia memerlukan kerjasama yang sangat tinggi
Tapi jika anda yang perlu memberi penjelasan, anda harus jujur
Dan jika pada anda hal yang diperbincangkan itu adalah hal remeh dan bagi si dia hal besar, bicang dengan baik.
Jangan kerana dia jeles mengenai sesuatu yang tidak jelas, anda menaikkan suara pula
Andai permintaan si dia ringan sahaja namun anda pula nak menjaga hati orang lain, itu bukan perkara yang baik.
Persoalannya, anda akan hidup semati bersama orang yang anda mahu jaga hati atau si dia yang sanggup berkorban untuk anda???







Saturday, 20 August 2011

Tahukah Anda???

- Dizaman Rome, Air kencing lelaki diniagakan sebagai produk pewarna rambut, dan ade ketika mereka menggunakan air kencing manusia sebagai ubat gigi.

- Planet uranus mempunyai 27 bulan
 
- Viking, setelah membunuh musuhnya, mereka menggunakan tengkorak kepala sebagai alat untuk minum.
 
- Seorang wanita yang mengandung mempunyai deria yang lebih sensitif.
 
- Wanita lebih kerap berkelip mata dari lelaki iaitu hampir sekali ganda.
 
- Degupan jantung wanita lebih laju dari lelaki.
 
- Wanita lebih kerap senyum dari lelaki.
 
- Wanita mengambil masa hampir 3 kali ganda dari lelaki apabila menggunakan tandas.
 
- Wanita yang minum kopi lebih dari dua cawan dalam sehari mempunyai lebih peluang untuk mendapat osteoprosis.
 
- Ketepatan menghidu anda adalah 1/20 dari anjing
 
- Anda boleh menghantar poskad dari ‘Hell’, terdapat sebuah pekan kecil bernama ‘Hell’ di kepulauan Cayman.
 
- Terdapat spesis burung yang menyalak seperti anjing, burung ini dipanggil Antpitta avis canis Ridgley.
 
- Terdapat 43,687 kes kemalangan di US pada 1996 yang melibatkan kemalangan tandas.
 
- Tiger Woods telah diperkenalkan dengan golf pada usia 9 bulan oleh bapanya.
 
- Harimau mempunyai kulit yang berbelang, dan bukan sahaja bulunye yang berbelang.
 
- Untuk menghasilkan sebuah kereta, 148,000 liter air digunakan.
 
- Kura-kura boleh bernafas menerusi bontotnya..huhu
 
- 2 juta sel darah merah mati setiap saat.
 
- Tidak seperti katak, kodok tidak boleh melompat.
 
- Tidak seperti haiwan berkaki empat yang lain, kangaroo tidak boleh jalan mengundur.
 
- Terdapat 6,800 bahasa didunia.
 
- Ayam adalah lebih banyak di muka bumi berbanding manusia.
 
- Kebanyakkan debu yang berterbangan di dalam rumah datangnya dari sel-sel kulit kita yang mati.
 
- Kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan.
 
- Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud ‘ya’ dan menggangguk bermaksud 'tidak'.
 
- Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.
 
- Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti, dan Republik Dominica.
 
- Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.
 
- Ayam juga akan menghasilkan telur yang lebih besar jika hari sentiasa siang.
 
 - Ikan haruan dapat mengesan 27,000 jenis bau, sekali gus menjadikannya haiwan yang paling sensitif deria baunya.
 
- Kanggaru yang hanya di Australia sebenarnya tidak boleh melompat jika ekornya tidak menyentuh bumi. Ekornya bertindak sebagai topang semasa haiwan itu melompat.
 
- Menurut kajian, purata setiap kita mengucapkan 30,000 perkataan sehari dan mengambil masa 3 1/2 jam sehari untuk bercakap.
 
- Air liur manusia dikatakan sangat mujarab untuk mengubati luka dikulit atau terbakar.
 
- Pembuka tin hanya dicipta selepas 48 tahun tin diperkenalkan.
 
- Tayar yang diisi angin hanya diguna untuk basikal sebelum mereka menggunakannya pada kereta.
 
- Klip kertas telah dicipta oleh orang Norwegian Johann Vaaler.
 
- Leonardo Da Vinci tidak pernah mencipta apa yang dia reka.
 
- Count Alessandro Volta telah mencipta bateri pertama pada abad ke 18.
 
- Pada tahun 1860an, George Leclanche telah membangunkan bateri sel kering, asas bateri moden.
 
-Joseph Niepce membangunkan gambar fotografi pertama didunia pada 1827.
 
- Matahari bersaiz 330,330 kali ganda dari bumi.
 
- Ketulan ais terbesar yang pernah direkodkan adalah 335KM panjang dan 97KM lebar.
 
- Berlian hijau adalah berlian yang paling jarang ditemui.
 
- Musim panas di planet uranus adalah selama 21 tahun, begitu juga musim sejuk.
 
- Gurun sahara membesar 1KM sebulan.
 
- Semua planet dalam sistem solar berputar mengikut lawan arah jam, kecuali planet venus satu-satunya planet yang berputar mengikut putaran jam.
 
- Di tengah pusat bumi mempunyai kosong graviti.
 
- Lombong terdalam di dunia terletak di selatan Afrika dan berkedalaman 4.2KM
 
- Jurang terdalam didunia adalah jurang mariana dilautan pasifik, berkedalaman 10.9KM dibawah paras laut.
 
- Ekor Great Comet pada tahun 1843 adalah sepanjang 330 Juta KM, dan akan kembali pada tahun 2356.
 
- Tiada lagi rekod mengatakan seseorang telah terbunuh oleh meteorite, tetapi haiwan terbunuh oleh meteorite adalah biasa.
 
- Laut Mati adalah sedalam 365m bawah paras laut.
 
- Ribut secara rasminya akan menjadi taufan bila angin cyclone berkelajuan 119KMJ
 
- Belanjawan dunia untuk perperangan lebih dari $700 juta, manakala belanjawan dunia untuk pendidikan tidak lebih $100 juta.
 
- Perperangan terpanjang dipanggil perang 100 tahun antara Britain dan Perancis, sebenarnya peperangan ini berakhir selama 116 tahun, iaitu pada tahun 1453.
 
- Bila terbunuh dalam pertempuran, pegawai jepun akan dinaikkan pangkat tertinggi.
 
- Tokyo juga pernah dikenali sebagai Edo.
 
- Kesemua nama benua diakhiri dengan huruf pertama nama benua itu sendiri…dalam bahasa inggeris eh
 
- Mastercard pada mulanya dikenali sebagai MasterCharge.
 
- Perkataan “The quick brown fox jumps over the lazy dog” menggunakan kesemua alfabet.
 
- Kerusi elektrik telah dicipta oleh seorang doktor gigi.
 
- Kerana graviti bumi, adalah mustahil gunung boleh melebihi ketinggian 15,000 meter.
 
- Seekor lipas mampu meneruskan hidup selama beberapa minggu walau tidak mempunyai kepala
 
- Anjing dan kucing seperti manusia, samaada kidal atau tidak.
 
- Gigi manusia hampir sekeras batu.
 
- Sekiranya anda mengira 24 jam sehari, ianya akan mengambil masa 31,688 tahun untuk mencecah 1 trillion.
 
- Purata manusia biasa mengalami 1,460 mimpi setahun
 
- Mencium bau pisang atau epal hijau membantu mengurangkan berat badan.
 
- Perkataan asal butterfly ialah flutterby!
 
- Negeri Florida adalah lebih besar dari negara England.
 
- Tahukah anda, bunyi itik tidak bergema, dan tiada siapa tahu mengapa..
 
- Ngauman singa boleh didengari dari jarak sejauh 5 batu.
 
- Seekor tikus boleh hidup lebih lama dari unta tanpa air.
 
- Sejenis cacing tanah di Australia boleh membesar sehingga 10 kaki panjang.
 
- Nama sebenar Albert Brooks ialah Albert Einstein.
 
- Alexander Graham bell ialah pencipta telefon, namun beliau tidak pernah menelefon isteri atau ibunya, kerana mereka berdua pekak.
 
- Mata burung unta lebih besar dari otaknya.
 
- Air kencing kucing boleh dilihat dibawah sinaran lampu gelap.
 
- Kucing mempunyai lebih 100 bunyi vokal, manakala anjing hanya sekitar 10 bunyi vokal.
 
- Buaya menelan batu untuk membantu ia menyelam lebih dalam.
 
- George Washington membesar dan membela marijuana di tamannya.
 
- Pil perancang kehamilan untuk manusia juga berkesan untuk gorila.
 
- Hummingsbird tidak boleh berjalan.
 
- Rambut dan kuku manusia akan berhenti memanjang selepas mati.
 
- Sekiranya anda melihat pelangi, sudah semestinya matahari berkedudukan di belakang anda, anda tidak akan dapat melihat pelangi sekiranya matahari di depan anda.
 
- Sekiranya anda mendarabkan 526,315,789,473,684,210 dengan apa-apa nombor, anda akan mendapat hasil yang sama.
 
- Iguana, koala, dan biawak komodo mempunyai 2 kemaluan.
 
- Di england, Speaker tidak dibenarkan bercakap.
 
- di Banjaran Andes, masa kerap diukur ‘berapa lama masa yang diambil untuk menghabiskan sebatang rokok’.
 
- Adalah menjadi kesalahan dan tidak sah menjadi pelacur di Siena, Italy sekiranya nama anda adalah Mary.
 
- Mustahil untuk bersin dengan mata terbuka.
 
- Lady Astor pernah memberitahu Winston Churchill ‘ sekiranya anda suami ku, aku akan meracuni kopi mu’. dan dia membalas ‘sekiranya anda adalah isteriku, aku pasti akan meminumnya’.
 
- Leonardo Da vinci telah mencipta gunting.
 
- Hanya nyamuk betina sahaja yang menyengat.
 
- Kacang digunakan untuk menghasilkan dinamit.
 
- Pogonophobia adalah takut kepada janggut.
 
- Ralph Lifshitz adalah nama asal Ralph Lauren.
 
- Orang Russia secara umumnya menjawab panggilan dengan ‘i’m listening’.
 
- Siput boleh tidur selama 3 tahun tanpa makan.
 
- Air soda tidak mengandungi soda.
 
- Pemetik api rokok telah dicipta sebelum mancis dicipta.
 
- Tiada 1 pun jam di casino Las Vegas.
 
- Saudi Arabia tidak mempunyai sungai.
 
- Semasa di Havard University, Edward Kennedy telah digantung dari peperiksaan spanish kerana menipu.
 
- Pemutar skru telah dicipta sebelum skru dicipta.
 
- Pemutar skru jenis philips telah dicipta di Oregon.
 
- Bendera kebangsaan Italy telah diilhamkan oleh Napoleon Bonaparte.
 
- Cahaya dari matahari memerlukan 8.5 minit untuk sampai ke bumi.
 
- Tibet ialah negara tertinggi didunia iaitu pada kedudukan 4500m dari paras laut.

- Tiada tanah di kutub utara, hanya ais yang melitupi permukaan laut.
 
- Terdapat lebih 4 juta kereta di Brazil menggunakan gasohol berbanding petrol, gasohol ialah minyak yang dihasilkan dari tebu.
 
- Gajah menghabiskan masa selama 23jam untuk makan.
 
- Anak ikan paus biru yang baru lahir mempunyai berat 7 tan ketika lahir.

- Istana terbesar didunia yang mengandungi 1788 buah bilik pernah dibina untuk Sultan Brunei.

- Levi Strauss membuat sepasang jeans biru pada tahun 1850, dibuat untuk digunakan oleh pelombong emas.