Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Sunday, 27 November 2011

Amalkan Membaca Ayat Kursi

 Ayat Kursi:
1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi.
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdak akan memasuki rumahmu.
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat.
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam.
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian.
Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat.InsyaAllah...

Perkara Suami Patut Tahu Ketika Isteri Mengandung


 Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini.

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri- Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.

(2) Membantu pemakanan isteri- Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

(3) Perlahan-Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.

(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan- Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.

(5) Belajar- Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

(6) Membantu menyiapkan hidangan makan- Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.

(7) Membantu menjaga anak yang lain- Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.

(8) Membawa isteri ke mana sahaja- Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri- Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.

Sumber : iluvislam

Transparent

Bismillah...

Assalam...

Hye guy!!!!
Thanks for visit

Hari nie saya nak cakap pasal "Transparent"
Okeh, mula-mula dulu saya nak minta maaf jika ada yang terasa hati dengan kenyataan saya ini

Transparent atau dalam bahasa Melayu disebut sebagai Telus atau Jarang
Kalau dalam melaksanakan tanggungjawab, kita kenalah telus
Tak boleh berat sebelah atau bias
Tapi dalam konteks yang saya nak cakap ini ialah "JARANG"
Bukan jarang yang kadang-kadang yang macam teka-teki Nujum Pak Belalang
Tapi "JARANG" yang membawa maksud boleh nampak

Saya ni pun bukanlah baik sangat, tutup aurat sepenuhnya
Tapi ada satu perkara yang saya tak berkenanlah sangat
Anda memakai tudung, menutup rambut anda, tapi masih lagi nampak tubuh badan
Walaupun anda memakai baju lengan panjang
Maksudnya anda memakai pakaian yang jarang
Kalau warna baju tu hitam, mungkinlah tak nampak
Tapi kalau pakai baju warna cerah, lepas tu pakailah pulak baju dalam warna hitam
Haiyoyo..........
(Geleng kepala)

Lagi satu, maaflah kalau saya tegur nie tak kena tempat
Mungkin nak nampak cantik atau glamor
Maklumlah, majlis penting seumur hidup
Tapi kalau boleh, pakailah inner yang dalam menunup aurat
Nie bagi pengantin
Pakai tudung litup yang terbaru
Baju pula lip lap lip lap
Tapi yang tak berkenannya.....
Boleh pula baju tu jarang part lengan dengan bahu
Macam tak kenalah pula kalau pakai tudung tapi baju nampak bahu
Tu belum lagi kalau baju tu pun jarang kat part dada
Serupa dah macam berkemban sambil tutup kepala dengan tuala

Hope sangat anda-anda yang baca blog saya nie (especially Muslim girl) fikir banyak kali
Bukan tak boleh pakai baju pengantin yang cantik-cantik
Kain lace atau chiffon yang mahal-mahal siap ada mutiara atau berlian
Tapi kalau baju tu jarang, pakailah inner supaya tak nampak kulit tubuh anda

Walaupun ini adalah hak masing-masing, tapi tak salah rasanya saya nak tegur
Memang kubur lain-lain
Tapi tak salah rasanya saya bantu anda daripada mengurangkan dosa

Thanks for view my blog
*_<

Ulser



Kebanyakan daripada kita mesti pernah menghidap ulser. Ia boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira umur dan jantina tetapi golongon wanita mungkin lebih berisiko kerap menghidapinya terutamanya bagi wanita yang mengandung dan datang haid. Ulser ini biasanya akan pulih dengan sendirinya dan kalau berulang pun tidaklah serius dan juga tidak berjangkit kepada sesiapa di sekeliling.

Ulser ini terjadi adalah kerana jangkitan bakteria di dalam mulut dan selain itu ia juga adalah disebabkan oleh kecederaan fizikal pesakit seperti tergigit bibir, pipi atau tercucuk benda yang tajam. Ulser juga terjadi akibat kekurangan zat makanan, tekanan, kurang rehat atau keadaan mulut yang kotor.

Ulser ialah tompokan putih di dalam mulut. Ia mungkin luka atau kudis yang terdapat di bahagian mulut iaitu di bahagian pipi, mulut dan lidah. Bagi yang pernah menghidap penyakit ini tentunya tahu betapa sakitnya untuk menguyah makanan kerana rasa perit dan sakit bila makanan terkena luka ulser tadi. 

Tanda-tanda Ulser

Tanda-tanda anda sedang menghidap ulser mulut :

* Kawasan yang terkena jangkitan atau cedera bewarna merah dan membengkak
* Rasa pedih dan sakit di bahagian yang luka terutama apabila anda sedang menguyah makanan pedas, masin atau panas
* Rasa sakit apabila anda sedang mengosok gigi dan susah untuk membuka mulut
* Hilang selera makan akibat pedih dan sakit di bahagian luka 

Langkah Pencegahan

Langkah-langkah awal perlu diambil untuk mencegah/menyembuhkan ulser :

* Minum air yang secukupnya dan kurangkan air yang berasid
* Jauhi makanan yang banyak mengandungi rempah
* Letakkan sedikit ais di tempat luka untuk melegakan sakit
* Elakkan daripada tekanan perasaan 






 

 Jika ulser mulut anda masih tidak sembuh malah semakin merebak dalam masa kurang dari 3 minggu, anda mesti segera berjumpa doktor kerana mungkin ulser mulut yang lambat sembuh adalah tanda-tanda awal anda sedang menghidap barah mulut. Pemeriksaan lanjut perlu dilakukan apabila ulser yang dialami agak besar saiz dari biasa iaitu lebih 2 mm, ulser berdarah dan tidak sembuh dalam masa 3 minggu. 

Kalau pergi farmasi, beli Bonjela 



Malam



Sejuk.....
Hembusan bayu malam
Menusuk ke tulang
Menggigil lagi
Jari jemari kaku

Kelam
Ditemani bintang nan sepi
Kelipnya hanya seketika
Tidak bergerak
Kekal di situ

Sunyi
Jeritan cengkerik menyanyi
Mencari teman malam
Berkongsi suka duka
Di kolong yang sempit

Bulan
Hanya kelam kelihatan
Awan sedikit menyelimuti angkasa
Menutupi sedikit tubuh bulan
Mungkinkah mendung?

Nyenyaknya tidur si anak kecil
Sambil memeluk bantal busuknya
Si ibu hanya mendodoikan
Si anak melayari mimpi
Entahkah ia akan menjadi nyata

Aku
Di sini lagi aku
Tidak berganjak
Hanya memerhati
Dan mungkin diperhati
Berdiri lurus
Seorang diri
Sunyi hati

Friday, 25 November 2011

Cinta Terakhir

Bismillah.....

Assalam..

Okeh, entry kali nie nak jiwang-jiwang cikit.
Huhu~

Sejak usia menginjak 23 tahun nie, dah tak sabar pula rasa nak berumah
Tapi lagi jeles bila ada sahabat-sahabat dah up cikit dari aku, berumah tangga
Tak kurang juga yang dah bertunang.
Waduh! Waduh! Gua bila lagi nie mau nikah???

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Wanita : Awak....
Lelaki : Ya awak
Wanita : Awak sayang saya tak?
Lelaki : Mestilah sayang, kenapa awak?
Wanita : Saja je tanya, tak boleh ke?
Lelaki : Boleh awak. Kenapa awak tanya macam tu kat saya?
Wanita : Saya cuma nak tahu
Lelaki : Awak...
Wanita : Ya awak....
Lelaki : Awak tak marah ke saya tak jaga kesihatan dengan baik?
Wanita : Tak awak. Kalau dah takdir awak sakit, kenalah terima
Lelaki : Betul nie awak?
Wanita : Ya awak
Lelaki : Awak...
Wanita : Ya awak
Lelaki : Awak terima saya tak?
Wanita : Kenapa awak tanya macam tu?
Lelaki : Saya ni kan selalu sakit, saya takut awak tak dapat terima saya
Wanita : Saya sayang awak.
Lelaki : Betul?
Wanita : Pasti dan yakin. Awak...
Lelaki : Ya awak...
Wanita : Kalau saya diberikan waktu cuma beberapa jam untuk hidup, saya mahu bernikah dengan awak walaupun saya cuma dapat jadi isteri awak selama 1 minit sahaja
Lelaki : Terima kasih awak. Saya tidak akan sia-siakan hubungan ini

****************************************************************

Soalan : Sanggupkah anda????

>_*

Monday, 21 November 2011

Semangat Final Bola Sepak Sukan SEA 2011

MALAYSIA LAWAN INDONESIA








Thursday, 3 November 2011

20 SEBAB KENAPA LELAKI TAK NAK KAHWIN

1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!


2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".

Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer. Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu...


3. " Susah la nak cari yang berkenan dihati".

Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".

Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.


5."Banyak sangat halangan".

Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!


6."Belum bersedia la".

Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.


7. "Ilmu tak cukup la".

Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!


8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri"

Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul.
Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.


9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".

Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.


10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".

Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.


11."Jodoh tak sampai lagi kot".

Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!


12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat".
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!


13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".

Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!


14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".

Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!


15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".

Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.


16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".

Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".

Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.


18. "Masalah la".

Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.


19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".

Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.


20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya"

Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia

19 Perkara Tentang Wanita

19 Perkara Tentang Wanita berdasarkan Hadis Rasulullah s.a.w.


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar) ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah,
"Suaminya".
"Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah,
"Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akantinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.