Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Friday 22 October 2010

Lagenda Budak Setan



Aku baru aje habis tengok cerita Lagenda Budak Setan. Salah satu faktor aku nak tengok cite nie sebab Farid Kamil dengan Lisa Surihani. Aku memang suka tengok diorang berlakon berdua. Sangat sepadan. Thanks kepada Green Apple Lady a.k.a my roomate sebab bagi aku cerita ini. Okeh, sekarang aku nak komen pasal cerita ni.

Sinopsis cerita :

Walaupun aku tak pernah baca novel pertama Ahadiat Akashah (kalau tak silap aku la) Lagenda Budak Setan yang sangat tebal bagi aku, aku dapat faham jalan cerita filem ini. Memang setiap manusia tak kira perempuan atau lelaki pasti akan ada yang serik untuk bercinta atau trauma. Dalam cerita ni, Kasyah (Farid Kamil) adalah seorang lelaki yang anti-perempuan. Puncanya adalah sebab masa dia kecik-kecik dulu dia ade tercium bibir kawan perempuan dia sampai budak tu menangis. Last-last, mak Kasyah bagi hukuman pada Kasyah. Kalau nak tahu apa hukumannya, kene tengok cerita nie sendiri. Then, bila Kasyah dah sambung belajar kat satu IPT nie, dia dah tubuhkan satu team anti-perempuan. Ramai pensyarah dengan budak-budak perempuan kena dengki dengan Kasyah and Da Gengs. Sebab kenakalan dialah semua orang gelarkan Kasyah adalah Budak Setan. Semuanya berubah bila Kasyah terpikat dengan Ayu (Lisa Surihani) masa dia kenakan Ayu dengan masukkan cicak dalam tin minuman Ayu. Oleh kerana dia rasa bersalah, dia minta maaf pada Ayu tapi Ayu nak Kasyah minta maaf dengan semua orang yang dia pernah buli dahulu barulah Ayu maafkan dia. Demi Ayu, Kasyah sanggup buat apa sahaja.

Sebenarnya Ayu ada kisah silam. Dia pernah bertunang dengan Azmi (Que Haidar) dan pernah terlanjur. Tapi diorang putus sebab Azmi curang. Tak lama lepas tu, Kasyah kena buat research di satu tempat pedalaman. Azmi bawa Ayu pulang sebab mak Ayu sakit jantung. Masa tu la Ayu kena kawin dengan Azmi sebab mak Ayu rasa terhutang budi dengan Azmi. Tapi Ayu tak bahagia sebab Azmi selalu pukul Ayu. Memang nampak real time Azmi pukul Ayu. Aku sampai tak sanggup nak tengok. Lepas kena pukul, Ayu keluar rumah terus bawa kereta laju-laju dan dia kemalangan. Habis muka dia cedera teruk. Sebab sayang, Azmi bawa Ayu untuk buat pembedahan plastik. Memang lain dah muka Ayu, cuma suara je yang tak berubah. Lepas operation, Ayu dengan Azmi bercerai.

Setahun lepas itu, Kasyah balik dan jumpa dengan kawan Ayu iaitu Suzana (Raja Farah). Suzana cerita yang Ayu dah kawin. Kasyah kecewa tapi hati dia tetap pada Ayu. Lepas tu Suzana bawa Kasyah pergi jumpa dengan Amelia (Pengurus 1 syarikat kecil) untuk kerja sebagai photographer. Masa Kasyah jumpa dengan Amelia, dia selalu teringat pada Ayu sebab suara, perfume dengan cara berjalan Amelia sama dengan Ayu cuma muka je yang lain. Masa Ayu bagitahu pada Suzana yang dia nak pergi Australia kot, Suzana bagitahu pada Kasyah cerita sebenar. Barulah Kasyah tahu yang Amelia tu sebenarnya Ayu. Diorang da plan nak kawin. Bila Azmi tahu Ayu dah baik dengan Kasyah, dia pujuk mak Ayu sebab dia nak kawin semula dengan Ayu. Tapi masa Ayu cakap tak nak jumpa dengan Azmi, Azmi terus pukul Ayu depan mak Ayu. Mak Ayu pun kena tolak dengan Azmi. Last-last, Azmi tolak Ayu sampai kepala Ayu kena pasu bunga.

Bila kat hospital, doktor bagitahu yang ingatan Ayu dah hilang. Masa tu la Kasyah habiskan masa jaga Ayu. Kasyah pun dah tak kerja dan cari kerja lain. Dia pun dapat kerja baru bawah Kate (Faizura). Kate nie tak tahu yang Kasyah dah ada buah hati. Bila Ayu dah okei, Kasyah bagitahu kat Kate yang dia nak kawin. Kate kecewa tapi tak bagitahu pada Kasyah. Kate sempat tengok Kasyah kawin tapi lepas tu dia kena pergi Lost Angeles sebab nak sambung belajar. Masa Ayu nak bersalin, dia menghadapi masalah kompilasi bersalin. Kate datang jumpa Kasyah dan bagi hadiah untuk baby Kasyah pastu dia balik. Lepas bersalin, Kasyah tengok baby girl dia tapi doktor bagitahu yang Ayu tak dapat diselamatkan. Pergh! Memang sedih la tengok time nie. Ending just tunjukkan Kasyah pangku baby dia masa dia ziarah kubur Ayu.

Komen aku :

Secara keseluruhannya, aku suka tengok cerita ni. 4 bintang daripada 5 bintang. Boleh tahan touching. Member aku yang tengok cerita nie semuanya menangis. Memang betul cinta itu tak dapat nak kita teka dan ianya misteri. Cinta memang hak untuk setiap manusia tak kira dia baik atau pun tidak. Ada hikmah mengapa ada yang dapat pasangan tak seperti yang diimpikan sebab kita sebenarnya diberikan tugas untuk mengubah seseorang yang kurang baik untuk menjadi insan yang lebih sempurna. Soal jodoh memang segalanya pada ketentuan ALLAH SWT. Jodoh panjang atau singkat adalah urusan ALLAH, kita hanya mampu membuat yang terbaik. Bagi semua insan, hargai pasangan anda. Jadilah seorang yang selalu berada di sisi pasangan anda tak kira dalam keadaan susah ataupun senang. Tapi, dahulukan cinta anda pada Tuhan, ibu bapa dan barulah pasangan anda. Jodoh akan mendapat berkat bila anda mendapat restu ibu bapa anda.

1 comment:

Halia Kentang @ Annpaan said...

hana,
nk cite ni ley?
nty ann bg pen drive