Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Thursday 6 May 2010

Merinduinya Hingga Kini... Saifudin

Aku rindu lagi pada dia.
Hampir dua tahun menunggu kehadirannya membuatkan aku resah.
Kehilangan dia yang lalu membuatkan aku tertanya-tanya.
Tiada titik noktah bagi aku untuk terus merindui dia.
Betapa girangnya hati bila dikhabarkan tentang kepulangannya tiga bulan yang lalu.
Sesungguhnya penantian itu adalah suatu penyeksaan.
Sesuatu yang terjadi hanyalah dengan kehendak Ilahi.
Kita hanya mempu merancang, Dia yang akan menentukan.

Imbasan kembali :
2007

Ketika ini aku berada di asrama.
Di sebuah sekolah yang hanya menempatkan pelajar-pelajar perempuan.
SMK (P) Sultan Abu Bakar, Muar.
Dengan sebulat suara aku dilantik untuk menjadi ketua dorm.
Itulah yang membuatkan aku semakin rapat dengan anak-anak buah aku.
Aku yang ketika itu berada di tingkatan enam atas menjadi faktor utama bagi jawatan tersebut.
Aku sangat berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan oleh anak-anak buah.
Itu suatu permulaan kepada perkenalan aku dengan dia.

Acap kali aku akan duduk meluangkan masa dengan anak-anak buah
Sehingga pada suatu hari aku terlihat seorang daripada mereka sedang khusyuk membaca.
Aku tertarik dengan buku yang dibacanya.
Sayang, itu adalah trilogi yang kedua.
Aku bukanlah seorang yang gila akan novel.
Aku bukan peminat fanatik penulis novel seperti Ahadiat Akashah atau Sharifah Abu Saleem.
Tapi hidup ini seperti pantai.
Boleh berubah-ubah.
Bermula dengan novel tersebut, aku telah berkenalan dengan dia.
Terima kasih pada anak buah aku yang kenalkan aku pada dia.

Dia sangat baik, terlalu ikhlas dalam segalanya, iman dan takwanya sangat tinggi.
Namun, jauh di dasar sudutnya, dia berhati duka.
Tiada siapa yang dapat menduga.
Kisah dia melarikan diri kerana merajuk dengan tindakan ayah sendiri dipendam.
Kerana fitnah, dia menerima hukuman yang tak sepatutnya.
Aku amat tersentuh dengan sejarah hitamnya.
Sebagai manusia, kita tidak lari dari melakukan kesilapan.

Dia membawa diri jauh dari kampung halaman.
Mula mencari rezeki di pelabuhan kapal Melaka.
Sehingga akhirnya dia menjejakkan kaki di Acheh.
Dari situ, dia mula mengubah perilakunya.
Namun, luka di hati masih berbekas.

Segala pengalaman menjadikannya lebih dewasa.
Asuhan dari bapa angkatnya amat dirindui sepanjang masa.
Sesungguhnya iman dan takwa Rasulullah SWA tiada tandingan.
Dia sentiasa mengaku menjadi hamba pada Tuhan Yang Satu.
Aku cukup mengagumi apa yang dia lakukan.
Menitis air mata bila melihat ketakwaan dia.
Sangat kerdilnya diri di muka bumi ini.

Sebagai manusia, tidak lari dari perasaan cinta.
Aku sangat cemburu bila tahu dia telah bernikah.
Menjadi seorang suami kepada seorang wanita yang kafir.
Namun, demi agama, wanita itu mengucap dua kalimah syahadah.
Perkahwinan yang dibina tidak lama.
Si isteri telah meninggal dunia, tidak lama lepas bergelar suami isteri.
Dan, bila dia mahu membina masjid untuk kali kedua,
sekali lagi cintanya terhalang.
Semuanya kerana hijab yang tak kelihatan.
Sesungguhnya ALLAH SWT itu lebih mengetahui segalanya.
Dia hilang.
Membuatkan aku rindu pada dia..

Sekarang :
2010

Kini, nama Saifudin aku abadikan dalam hati.
Merindui ketakwaan dan keikhlasan dia.
Namun, aku lebih menghormati kaikhlasan dan ketakwaan Rasulullah SWA.
Bila aku tahu dia akan pulang, aku sangat-sangat girang tak terkata.
Terasa rindu yang dibendung ini akan berakhir.

Bertemu dengan Saifudin ibarat mimpi bagi aku.
Tiga bulan aku menantikan kehadiran dia.
Akhirnya, pada 2 Mei 2010 mengakhiri rindu aku pada Saifudin.
Mahu sahaja air mata ini mengalir kerana terlalu rindu.
Aku suka bila dia bercakap mengenai iman dan takwa.
Dia banyak mengajar aku mengenai agama.

Terima kasih aku tujukan pada penulis novel yang sangat aku kagumi
Abang Ramlee Awang Murshid.
Terasa rindu lagi sama Saifudin.
Aku tahu akan ada sambungan lagi untuk trilogi Bagaikan Puteri.
Semua karya beliau mengajar aku tentang agama.
Walaupun tidak sedalam mana, tapi itu adalah lebih baik dari tiada langsung.

Saifudin, aku akan tunggu lagi kemunculan mu pada trilogi Laksamana Sunan yang kelima.
Saifudin atau Laksamana Sunan, sungguh tabahnya kamu menentang kebatilan yang bermula dari langit.


Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi.....


sMiLe LiKe sUnSHiNe

2 comments:

kudabesi said...

penamat dia tak de kick..

dan trilogi patut jadi trilogi tak leh tambah satu lagi, dua lagi

tapi sebab watak Sunan tu mmg menarik dia sambung gak..

btw, trilogi tu mmg best..

mikhael biasa2, hatiku di harajuku boleh la tahan sbb aku minat jepun2 nih

A.D.A.M terbaek sbb aku minat citer sniper

Mandatori best sbb citer split personality

tombiruo, semangat hutan, pei pan aku x baca lagi

LuVLYdOvE said...

hana bru je jd fan abg RAM nie.
x byk novel dia yg hana da bace. trilogi Laksamana Sunan, 9 Nyawa dgn Ungu Karmila je. lum sempat nk bace yg lain2 lagi. lgpun, novel dia yg lama2 tu susah nk jmpe. Karya Abg RAM memang best. TERBAEK!!!!