Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Wednesday 12 May 2010

Selamat Hari Ibu (9 Mei)

*Ayah dengan Mak*


Next day pas family dinner, pergi rumah makcik kat Segamat. Hanya aku, mak, abang, akak dengan adik je yang pergi.
Uda kena keja, ayah kena pergi jemputan.
Last aku pergi rumah makcik masa raya tahun lepas, tahun ni baru first time pergi.
Sama dengan akak. Maklumlah, aku dengan akak merantau kat negeri orang lain.
*huhu*

Something yang buat aku terfikir masa dalam perjalanan balik rumah.
Aku duduk tepi tingkap, mak duduk tengah dan hujung sekali adik.
Masa kat rumah makcik, mak sibuk berbual.
Kami je yang nyanyak tidur walaupun panas bangat.
Jadi, mak tidur dalam kereta masa balik tu.
Aku tengok mak terlelap.
Nak tau tak apa ubat untuk kita rasa tenang?
Lihatlah wajah mak kita.
Masa aku tengok muka mak, aku nangis.
Don't ask me why but that is what I did.
Bila air mata dah mula bertakung, aku cepat-cepat pandang luar kereta.
Aku memang sengaja buat macam tu sebab aku tak nak siapa-siapa nampak aku menangis.

Inilah perkara yang aku tak suka buat.
Terasa sakit kat hulu hati bila tahan nangis.
Sangat-sangat sakit.
Kalau ada bantal time tu, mesti aku dah tutup muka aku dengan bantal, pastu aku nangis puas-puas.
Macam sekarang ni.
Aku gagahkan juga jari aku untuk menaip sebab aku mahu carita tentang wanita yang bergelar ibu.
Masa aku jauh dengan mak, especially time aku ada kat Perak, aku selalu teringin nak letakkan kepala aku kat perut mak.
Aku pernah cakap dengan Iqa dulu.
Time aku sedih, boleh tak aku nak masuk semula dalam perut mak?
Iqa cuma gelak sebab perkara tu mustahil untuk berlaku.
Tapi, itu yang aku rasa.

Aku suka kacau mak, tanya mak sayang kat aku ke tak, baring kat peha mak.
*huk huk huk*
Kalau nak cerita tentang pengorbanan seorang ibu, terlalu banyak untuk dihuraikan.
Tersangat banyak dan tak ternilai.
Sesungguhnya syurga itu ada di bawah telapak kaki ibu.
Luluh hati bila mak cakap sangat lembut dengan kita.
Menyesal akan datang tiba-tiba bila kita teringat dengan dosa-dosa kita dengan mak.
Aku tak tahu macam mana hidup aku bila tak ada mak.
Aku ingat lagi masa ayah tanya aku soalan depan mak.
"Nanti bila mak dengan ayah dah tua, nak jaga mak dengan ayah tak?"
Can you imagine how I suppose to say?
Aku sengaja tak nak jawab, tapi dalam hati memang aku akan jaga mak dengan ayah aku.
Cuma aku tak mahu jawab sebab aku takut nanti kalau ajal aku sampai dulu, siapa nak jaga mak dengan ayah sedangkan aku dah janji akan jaga mereka?
Perkara yang aku taak suka bila orang lain cakap adalah mengenai mak ayah aku, macam dalam kem-kem motivasi.
Seriously, aku sanggup mati kalau itulah taruhan untuk selamatkan mak ayah aku.
InsyaALLAH...

Okay, stop right here.
Mata saya sudah sembab dan kepala saya sudah sakit sebab nangis banyak.
Lagipun waktu dah menjangkau ke pagi.
I need to sleep.
What ever we do, think about our self, mom, dad and family.
Tak ada orang lain yang boleh gantikan tempat keluarga kita
"Family First"
>_*


~sMiLe LiKe sUnSHiNe~

No comments: