Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Monday 28 February 2011

Kawan atau Sahabat?? Click Click

Salam

Bismillah.....





Hai semua. Thanks for viewing my blog.

Uit, dah berkurun juga aku tak membebel kat belog aku nie, rase rindu la plak.
Tapi nak buat macam mana, busy body la katakan.
Upss.....
Ok ok, next topik okey

Pasti semua ada kawan, kan?
Walaupun kita rasa kita kesunyian tapi kita tetap ada kawan
Kawan itu ialah diri kita sendiri
Kadang-kadang pernah terlintas kat hati aku nie, sahabat aku adalah sepi
Tapi kawan, jangan fikir macam saya tau
Tak baik untuk kesihatan
Heher~

Kita boleh jumpa ramai kawan-kawan
Tak kiralah kawan yang dah lama kenal atau baru saje kenal
Itu semuanya kawan kita
Tapi kawan itu berbeza dengan sahabat
Kalau kawan cuma hanya ada dengan kita masa kita tengah kaya raya atau senang-lenang
Tapi sahabat itu pula sentiasa ada dengan kita tak kira kita kaya raya atau miskin papa kedana

Dalam hidup aku, tak ramai yang aku boleh katakan mereka adalah sahabat
Masa aku sekolah rendah, sahabat aku paling rapat ialah Siti Syazana
Kami rapat sampai sekolah menengah
Tapi masa sekolah menengah tu pun kami dah tak rapat sebab dah berlainan kelas
Dah jumpa kawan-kawan baru



Kemudian masa sekolah menengah, aku ada dua orang sahabat yang rapat
Sorang bernama Noriza (adeq) dan Norirmawati (sha)
Kami memang rapat sejak dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5
Tapi masa Tingkatan 4 dan 5 je aku dengan Adeq tak sama kelas dengan Sha
Tapi kami tetap masih berhubung sampai sekarang
Walaupun kami jarang berjumpa sejak habis Tingkatan 5
Lepas habis sekolah, Watie pindah rumah, Adeq further study kat Kolej Mahsa
Aku sambung Tingkatan 6 kat bandar
Semua dah ikut haluan masing-masing
Sejak aku belajar kat Perak ini lagilah kami jarang sangat dapat jumpa
Aku dah tak ingat dah berapa lama tak jumpa Sha
Aku jumpa Adeq pun dalam 3 atau 4 kali setahun je
Adeq memang sahabat aku
Setiap tahun kami akan buat majlis suap kek sebab birthday kami tak jauh, dalam bulan yang sama juga
Adeq tak sama macam orang lain
Dia banyak bantu aku, bagi nasihat kat aku
Dia memang jujur dalam bagi nasihat tak kiralah aku dah buat salah atau tak
Kadang-kadang tu aku terasa dengan apa yang dia tegur
Tapi bila aku fikir semula, dia memang betul
Dia tegur sebab dia sayang dekat aku, dia tak nak tengok aku terus buat salah
For Adeq dan Sha, thank you so much!!!
Adeq, cepat-cepat bertunang dan kawin dengan Taufik
Sha, tahniah sebab dah bertunang, tak sabar nak rasa nasi minyak kamu





Sekarang, sahabat masa sekolah Tingkatan 6 pula
Kalau sekolah rendah ada seorang, sekolah menengah ada dua orang dan masa Tingkatan 6 ade tiga orang
Eh, makin ramailah pula
Yang nie pun aku sayang bangat pada diorang
Dalam setahun setengah kenal, dioranglah tempat aku mengadu dan bergumbira bersama
Maklumlah, masa Tingkatan 6, aku belajar kat bandar, kat sekolah perempuan
Duduk kat asrama pula tu
Punya payah aku nak sesuaikan diri kat sana, sampai nangis-nangis
Mak dengan ayah je yang tahu keadaan aku yang degil tak nak sambung belajar kat sekolah tu
Adanya Nur Liyana (Yana), Siti Rafieh (Peah) dan Zahidatul Fathiah (Atul), aku jadi tabah
Dengan adanya dioranglah aku lupa kesedihan aku
Tapi semuanya ada hikmah
Kalau mak dengan ayah tak paksa aku stay aku Tingkatan 6, tentu aku tak jumpa Yana, Peah dengan Atul
Walaupun dah dua tahun tak jumpa Yana, setahun tak jumpa Peah dan beberapa bulan tak jumpa Atul,
But, they all always in my heart
Yana dengan aku memang satu kepala, Peah banyak bantu aku dan teman aku masa kat asrama, Atul banyak cubit aku. Haha!!!
Tapi itulah mereka, kami sangat rapat sampai nak pergi mana-mana masti nak berempat

Itu masa zaman aku kat sekolah
Sekaranga dalah masa kau kat universiti
Tuk sahabat aku yang kat universiti ini aku tak boleh nak bagitahu sebab zaman universiti aku belum habis
Aku belum habis lagi nak analisis kawan-kawan aku sama ada mereka adalah hanya kawan atau sahabat

Kalau nak cakap kawan tu memanglah ramai, tapi sahabat susah nak dicari
Manusia ini memang tak sempurna, ada kekurangan dan kelebihan
Kepada kawan-kawan aku, maaf jika aku tak sempurna
Aku terlalu banyak kekhilafan dan kekurangan dalam diri
Aku masih dalam proses untuk jadi yang lebih baik
Kadang-kadang kita selalu cuba buat yang terbaik demi kawan-kawan
Tapi tak semua kawan-kawan yang akan buat perkara yang sama kepada kita
Tak semua kawan-kawan yang akan ingat dengan kita
Tak semua kawan-kawan yang berani ajak kita bergembira bersama
Tak semua kawan-kawan yang tulus hatinya temankan kita
Tak semua... Tak semua... Tak semua...

Terkilan itu dah biasa bagi aku
Small matter beb!!!!
Kadang-kadang sebab terlalu BAIK sangat, diri sendiri kena tindas
Kadang-kadang sebab terlalu LURUS sangat, kepala kena pijak
Sampai bila nak jadi macam nie???
Tapi bila dah selalu sangat jadi mangsa, kita akan rasa sampai dah tak ada perasaan langsung
Dah tak rasa nak menangis, dah tak ada rasa nak membebel, da tak ada rasa nak sakit hati
Semuanya dah tak ada rasa, yang penting kerja SIAP

Bermula satu pertemuan
Terjalin sebuah ikatan
Tercipta seribu kenangan
Kini hadirnya perpisahan menguji
Keutuhan dan kesetiaan dalam
Persahabatan
Lantaran itu
Belajarlah
Menghargai sebuah kenangan
Kerana ia kini hanya wujud dalam ingatan
Dan tak mungkin akan berulang lagi
Malah tak siapa biasa mengubahnya
Itulah realiti kehidupan
Namun sebuah persahabatan yang sejati
Pasti akan membawa...
Kerinduan yang abadi

Luv my friends..... @_<;

1 comment:

Anonymous said...

of course my dear....u all slalu in my heart....jumpe kwn baru mmg best tp stiap sorg mesti perangai lain2....sgt rindu nak gigit jari korg:)~~peah