Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Wednesday 16 December 2009

Bla Bla Bla - My Room -

Hanya ingin berkongsi tentang apa yang aku sudah lakukan sepanjang cuti semester ini.
Selain bertungkus lumus menyambut Hari Raya Qurban, aku juga memerah tenaga selama 3 hari untuk renovate bilik aku.
Sesiapa mesti akan terperanjat bila melihat bilik aku yang tak banyak beza dengan stor pakaian.
Sekali pandang, aku memang mahu pengsan.
Sungguh sesak sehinggakan hanya seorang atau dua sahaja yang boleh menyelitkan badan di ruang itu.
Bilik itu sudah menjadi stor pakaian tidak rasmi semenjak aku tidak lagi kerap berada di rumah.
Seingat aku, bermula tahun 2006, aku jarang berada di rumah.
Itu kerana aku terlibat dengan PLKN dan menjadi seorang student di bandar yang memaksa aku untuk tinggal di hostel.
Sejak itu, lama kelamaan emak mula menyusun satu persatu pakaian dan barang-barang kraf tangannya di dalam bilik itu.
Bila aku mahu pulang, ayat pertama yang emak akan katakan pada aku ialah
"Adik, mak belum kemas bilik itu. Nanti mak kemaskan, ya."
Aku acap kali mendengar ayat tersebut.
Namun aku memahami keadaan emak aku yang terpaksa menguruskan rumah seorang diri.
Lebih-lebih lagi dia kerap terlibat dengan aktiviti luar.

Seminggu selepas Hari Raya Qurban, aku mengambil keputusan untuk renovate bilik itu.
100 % aku ubah.
Bermula pada hari Jumaat sehinggalah ke hari Ahad.
Aku berpuas hati dengan apa yang telah aku buat.
Hasil titik peluh aku seorang diri.
Tidak seperti dulu, kali ini emak memberi mandat pada aku untuk mengasingkan pakaian dan barangan yang tidak boleh digunakan lagi.
6 bag plastik sampah penuh dengan barang yang akan dibuang itu.
Lantai bilik yang hanya dihamparkan dengan tikar plastik, kini aku gantikan dengan tikar getah yang berwarna purple + pink (my favourite colour)
Hasilnya sangat memberansangkan hati aku.
Sehinggakan emak dan abang aku berebut untuk tidur di bilik itu jika aku pulang ke Tanjong Malim. (aku hanya tersenyum)
Aku sangat selesa dengan suasana baru bilik itu.
Walaupun dindingnya hanya berwarna putih, aku akan menukarnya dengan warna yang lain.
(InsyaALLAH)
Kepada emak, ayah, abang, akak dan adik aku, terima kasih kerana memberikan sokongan kepada aku untuk renovate bilik itu walaupun sudah sekian lama aku berniat untuk melakukannya.
huhuhu.

No comments: