Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Tuesday 8 December 2009

Seperti Dia

Angir bertiup menampar pipiku
Diriku seolah-olah melayang di udara
Seperti kenangan ku bersama mu

Walaupun kita berbeda
Punya taraf seperti langit dan bumi
Tetapi aku ibarat pungguk merindukan bulan

Saat kita bertemu
Aku dapat merasakan kemesraan itu
Tak terjangkau akhlak mu
Yang sopan dan lembut mewangi
Ibarat rumput ditiup sang angin
Ibarat kain sutera baldu
Ibarat cintamu yang luhur

Aku...
Terpesona dengan tutur katamu
Akhlak mu mencerminkan peribadimu
Seorang muslimah yang dirindu
Membuatkan aku rasa rindu padamu

Kehadiran mu ibarat pelangi nan indah
Ibarat mentari pagi yang menyinar
Ibarat bulan dan bintang di tengah malam
Kau mengajarku tentang kehidupan
Agar menyintai Tuhan yang satu


-Cahaya Hati-
24 Mei 2007


Puisi ini aku luahkan untuk seorang guru yang rapat dengan aku ketika aku Tingkatan Enam Atas. Hampir berminggu-minggu aku keluar bersamanya. Dari situ aku merasakan seperti dia adalah kakak aku. Segala kegembiraan dan kesulitan yang dihadapi akan diluahkannya kepada aku. Hampir sepanjang masa aku menemaninya walaupun aku sedang menduduki peperiksaan pertengahan tahun. Dia sungguh baik. Keakraban yang terjalin telah disalah ertikan dan dicemburui. Sebagai langkah untuk tidak menimbulkan apa-apa prasangka, aku sendiri yang mengeruhkan air jernih yang pernah aku dan dia lalui. Maafkan saya, cikgu. Saya lakukan semua ini adalah untuk meringankan masalah cikgu. Bukan niat untuk menimbulkan kesulitan, tapi untuk menghindarkan segala tohmahan. Maafkan saya, Cikgu Marina.

No comments: