Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Sunday 23 January 2011

Truth Is Bitter...


Bismillah....

Halopz reader!!!!
How r u today?? Ok right? @_<

Ok, tajuk entri kali ini ialah 'Truth is Bitter'
Do u know what is 'truth'???
Dalam BM ia disebut sebagai kebenaran
'Bitter' ialah pahit
Ala, pahit macam makan sayur peria tu
But, dalam skop entri ni bukan pasal pahit makan peria tau
Nie pasal lain, more pada kehidupan kita

Sometimes, kita tak dapat nak menerima sesuatu dengan cara terbuka
Kita terpaksa melalui beberapa fasa untuk terima kenyataan tersebut
Kalau yang berfikiran positif, mungkin akan redha saje
Tapi yang tak berfikir secara waras, mungkin akan buat something bad
Contoh kes yang negatif :
1. Bunuh diri dengan terjun tingkat 10 sebab awek minta putus
2. Terjun bangunan yang tinggi sebab dapat result exam yang mengecewakan
3. Makan pil overdoss sebab termengandung
4. Bunuh orang sebab awek kene rampas
5. Bunuh awek sendiri sebab percaya awek curang
6. Bunuh anak majikan sebab kene buang kerja
7. Buat kerja tak senonoh sebab mak ayah dah bercerai
Dan macam-macam lagi contoh kes yang kita boleh dengar sekarang nie

Aku sendiri akui bahawa kebenaran itu kadang-kadang memahitkan
Dan kadang-kadang sangat sakit nak didengar
Tak ada ubat yang doktor boleh bagi untuk rawat sakit ni
Kalau ada pun mungkin hanya ubat penenang
Tapi sampai bila nak ambil ubat saja???
Tapi kalau kita sedar dan redha, insyaALLAH semuanya akan berlalu macam angin

A guy called me and asked for some advice
Agak rumit keadaan dia bila dengar
Kes dia macam nie...
Dulu ada couple dengan girl nie, dalam setahun macam tu lah
But, 1 day guy nie terpaksa minta putus sebab family dia tak restu
Dan dia dah jelaskan pada girl nie dan dah minta maaf banyak-banyak
Oleh kerana keputusan dah macam tu, girl ni pulangkan semua barang yang guy nie bagi kat dia
Semua sekali, tak ada yang tinggal
After a year, guy nie tanya keadaan girl tu kat kawan dia
The answer is : hidup dia macam tak terurus
Memang guy ni akui after clash girl nie langsung tak nak jumpa, call atau msg guy nie
Sampai dia cakap jangan sesekali cuba hubungi dia sebab dia nak hidup baru
Bila tengok macam girl nie ada semangat dan boleh terima kenyataan
But, why hidup dia tak terurus???
Jelas nampak dia tak dapat terima kenyataan
Oleh sebab tu, guy nie rasa serba salah sangat-sangat
Bukan senang nak dengar lelaki menangis nie
Memang rasa sangat yang guy nie menyesal atas keputusan dia dulu
Aku just advise kat guy nie untuk berdoa saja sebab kalau dia nak try contact girl tu pun tak boleh
Hope, girl nie akan terima kenyataan dan hati dia akan lembut untuk maafkan guy nie

Bagi aku, it is not a big deal anymore
Aku pernah lalui keadaan ni, lebih teruk dari nie
Until now aku tak dapat nak maafkan guy yang dah buat aku 'gila' dulu
But aku redha, hanya ALLAH saja yang akan menentukan
Tanpa alasan yang kukuh, dia boleh minta clash macam tu saje
Dengan keadaan aku yang baru nak sambung belajar, nak berjauhan dengan family
Dia sanggup bagi aku kata-kata keramat dia tu
Aku mungkin tak terluka sangat kalau family aku dan dia tak tahu pasal kami
But, both of our family knew about us
Sampai mak aku dah bincang dengan aku untuk bertunang sebelum further study
Tak ke sakit tu???
Memang kesan dari tu sangat-sangat effect aku
Who knows??? Weight aku dulu 48kg boleh down sampai 38kg
Ayah aku dah risau je sebab anak dia nie kurus sangat
Masa itulah aku jadi sangat pendiam
Aku lebih suka duduk kat dalam bilik sorang-sorang
Nangis-nangis sampai mata sembab-sembab
Every single time after prayer, aku mesti doa lama-lama
Siap nangis tersedu-sedu
Tak ada sorang pun family aku tanya
Sebab aku tak mahu family aku tahu yang aku dah clash
Aku senyap je lepas tu
Sakit sangat-sangat
T_T

But, since first semester masuk U
Aku pujuk hati aku untuk terima kenyataan
Sebab sibuk, aku lupa masalah aku
Dapat kenal kawan-kawan yang boleh terima aku
Thanks to Iqa sebab pinjamkan bahu dia untuk aku
Time aku nangis macam anak kecil sebab dapat tau guy itu dah ada orang lain after 5 month kami clash dan 2 month after that guy tu kawin
Time kat sini, my very close friend tak ada
Yana... Peah.... dan Atul...

But, I'm very grateful to ALLAH, atas semua hikmah ini
I'm be a acceptable person now, but not all things
Kebenaran itu memang memahitkan ye kawan-kawan
Tapi ingat bahawa terdapat hikmah disebalik apa yang berlaku

Pada kamu kamu kamu yang rasanya nak menipu atau tidak jujur
Pulanglah ke pangkal jalan
Berterus terang sahaja
Jangan jadi tamak untuk dapatkan sesuatu
Buatlah pilihan yang baik
Jangan dengan A kamu cakap sayang dan dengan B pun kamu cakap sayang
Be honest person, ok.
Sebelum kamu kehilangan kedua-dua kesayangan kamu
Lebih baik kamu hilang 1 je kesayangan kamu itu
Be a good person, ALLAH will give u a good person too
Jangan diri sendiri buat orang lain benci kat kita ye

Good boy!
Good girl!

2 comments:

umaira said...

...sahabatku...
...agplah dia pergi demi 1 kebaikan yg blum kko nampak dgn jelas...
...jodoh kt rahsia ALLAH hana...
...teguhkn iman mu bila b'hdpn dgn dugaan sma ada yg camni atau yg lebih hebat lg...
...suatu masa yg hanya ALLAH jer yg tau kau akan lebih bahagia...

LuVLYdOvE said...

yup adah, aku redha
semuanya punya rahsia yg tsendiri
ape yg aku dpt lakukan hya bdoa
thanks 4 ur support
=)