Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Tuesday 24 November 2009

Impian Hati

Tiada terfikir dek akal kerana akal tidak mempunyai perasaan. Hanya hati yang tahu segala-galanya. Hanya hati yang mampu untuk merungkai segala apa yang telah terukir di setiap perjalanan kisah ini.

Seorang anak kecil memerhatikan apa yang berlaku disekelilingnya. Dia hanya budak perempuan yang tidak mengetahui apakah itu kasih sayang. Yang ada di dalam hatinya hanya keluarga yang sentiasa di sisi. Namun, apabila dia mula menginjak ke alam persekolahan, baru dia tahu. Tapi itu hanyalah sedikit. Manakan mungkin seorang budak yang berumur sekitar 10 tahun tahu apakah makna mengasihi dan dikasihi inikan pula merungkai maksud cinta. Sifatnya yang rendah diri tidak memberi peluang kepada anak kecil ini untuk bercinta. Melihat akan rakan sekelas yang berpasangan membuatkan hati kecil Mya terasa. Namun, dia tahu siapakah dirinya dan dia tahu dia tidak layak untuk memiliki semua itu. Segera dia buang perasaan itu. Kehidupan diteruskan dengan bahagia disamping keluarga dan rakan-rakan.

Perjalanan hidup yang ditempuhi penuh dengan suka duka. Setiap tarikan nafas hidup telah membuka mata hati yang buta akan cinta. Cinta pada manusia yang bukan keluarganya. Cinta pada seorang lelaki yang asing dalam hidupnya. Usia yang matang itu telah membuatkan Mya mula percaya pada cinta. Darah remaja yang mengalir dalam setiap uratnya telah menjadikan Mya bersedia. Terpandang pada seorang lelaki bukanlah suatu yang aneh padanya. Tetapi, apakah mustahil jika dia merasakan sesuatu yang aneh apabila terpandang kepada seorang lelaki suatu hari nanti? Kedewasaan ini telah membuka segala corak kehidupan yang tidak pernah dipandang Mya semasa kecil. Dan hati itu juga mula jatuh cinta. Matanya terpandang pada seorang insan yang bernama lelaki. Dari mata, turun ke hati. Dari hati, Mya mengenal cinta. Setiap bait kata disimpan di dalam hati sehinggakan terbayang dalam mimpi. Izudin, hanya nama itu yang terpahat dalam hati. Dan hanya nama itu yang bisa mengukirkan sejuta senyuman dibibir Mya.

Tidak tertanggung lagi apabila hati mula menampung rindu yang berat. Hujan air mata mula mengalir pabila rindu yang sarat di hati menjadikan Mya sesak untuk bernafas. "Izudin!" jerit hati kecil Mya. Setiap detik akan dihitung satu persatu agar masa akan cepat bergulir. Hanya dengan menatap wajah dan berbicara sahaja yang dapat memberi penawar kepada hati Mya yang tenat akibat barah rindu. Dalam sekelip mata, sejuta pelangi bisa terukir didada langit, seindah sinaran bintang bisa terbentang dilautan angkasa. Setiap bicara yang dicanting dari mulut Izudin akan dipahat kemas di dalam hati Mya. Hanya Izudin yang dipercayainya, hanya Izudin yang mampu menjadi penyokong setianya dan hanya untuk Izudin, Mya sanggup berkorban. "Saya cintakan awak," luahan Izudin. Mya tersenyum dan menjawab,"saya pun cintakan awak." Itulah yang selalu menjadi ungkapan yang tidak jemu diluahkan dari hati masing-masing.

Setiap detik bersama akan diabadikan di dalam hati. Setiap kenangan akan dibukukan di dalam kotak memori. Kepercayaan telah diberikan sepenuh hati. Namun hati yang suci dibunuh dengan penawar rindu sendiri. Deraian air mata darah yang setia menjadi teman tatkala diri keseorangan. Tegakah semua ini berlaku!? Jeritan hati yang tidak siapa yang bisa mendengar. Pertama kali hati dirobek hancur, dibakar hangus, dibuang jauh ke dasar api, dihiris pilu dengan selumbar. Siapakah yang bisa bertahan? Hancur hati tatkala ungkapan "Selamat Tinggal" yang diucapkan di pertemuan itu. Hanya hati yang bisa mengukir segalanya. Mungkin itu hanyalah perpisahan sementara yang perlu dihadapi. Rintangan dalam percintaan hanyalah perkara biasa. Namun, parah hati Mya kerana perpisahan yang difikirkan sementara itu dalah untuk selama-lamanya. Beberapa purnama setelah dia tidak menjalinkan hubungan cinta bersama Izudin, dia mendapat khabar serta potret yang telah membuatkan hatinya koma daripada kehidupan cinta. Sebuah undangan yang tidak dijangka telah menghancurkan segala-galanya. Kelihatan Izudin tersenyum bak sinaran mentari yang terang. Tapi, yang terukir dibibir Mya hanyalah gerhana kegelapan sejuta tahun lamanya. Kaki pantas diatur untuk meninggalkan segala mata yang setia memandang dua insan yang sedang dalam kegembiraan ibarat pinang dibelah dua.

Kini, baru Mya tahu. Perpisahan yang berlaku bukan kerana haluan yang berbeza, tapi hati yang telah beralih arah. Begitu pantas Izudin melakukan semua itu. Mengapa tidak berterus terang sahaja dengan Mya akan niat sebenarnya itu? Bersalahkah Mya membenci Izudin? Bersalahkah Mya jika dia meletakkan segala kesalahan di atas bahu Izudin? Rintihan batin hanya Tuhan sahaja yang tahu. Hati Mya tetap sepi, sepi dari segala cinta. Walaupun ada yang sudi ingin menerangi hati yang sudah luka parah, namun Mya tetap membisu. Hatinya ibarat sudah koma dari mengenali apakah itu cinta. Cintanya hanya pada Tuhan yang mengetahui segalanya dan cintanya juga hanya pada keluarga tersayang.

"Maafkan aku, cinta. Aku sudah tenat dengan apa yang telah aku lalui. Kau berdoalah agar hati ini bisa melihat, mendengar, berkata-kata dan merasa kembali nikmat cinta."


-anne alone all along-

No comments: