Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Sunday 29 November 2009

Untuk Apakah Cinta?

Cinta adalah sesuatu perasaan yang subjektif, sukar untuk dimengertikan apakah maksud sebenar cinta. Aku telah ditujukan dengan soalan :
1. Perlukah cinta?
2. Untuk apakah cinta?

Agak janggal apabila aku diberikan soalan seperti ini. Pada aku, soalan ini tidak perlu dijawab kerana setiap manusia akan berdepan dengan cinta. Setiap manusia mendambakan cinta yang suci dan abadi. Tapi, mampukah kita untuk mengapai cinta itu? Semuanya sudah tertulis dan kita hanya perlu mencarinya. Tuhan sudah pun menentukan siapakah pasangan kita cuma belum tiba masanya lagi untuk kita berjumpa dengan jodoh kita. Cinta mengajar kita untuk lebih menghargai. Dengan cinta juga akan mengajar kita untuk mengasihi dan kita juga akan dikasihi. Manusia boleh buta kerana cinta. Setiap apa yang ingin dilakukan demi cinta akan dilakukan tidak kira ianya bahaya ataupun tidak. Pengorbanan adalah suatu tindakan yang perlu dilakukan demi mendapatkan cinta. Terpulang kepada setiap insan untuk mempercayai cinta atau pun tidak.

Kekecewaan adalah salah satu sebab yang menjadi tembok penghalang kepada kita untuk mempercayai cinta. Setiap manusia juga akan mengalami kekecewaan, sama seperti aku. Kecewa dalam percintaan adalah suatu yang memeritkan. Telah banyak kali aku kecewa dalam percintaan. Apakah kerana aku tidak tahu bagaimana caranya untuk bercinta? Sepanjang hidup ini, tidak pernah sekali pun aku menyambut ulang tahun percintaan aku. Mungkin ada yang tidak percaya tapi inilah kenyataannya. Yang aku tahu, hanya satu percintaan sahaja yang akan aku sambut pada setiap hari iaitu Cinta kepada Allah swt. Hanya kepada-Nya aku berserah. Hanya Dia yang tahu apa yang telah aku alami sepanjang hidup ini. Suatu percintaan yang aku harapkan dahulu musnah apabila orang yang dikasihi telah bernikah dengan orang lain. Betapa hancurnya hati ini, terasa diragut, terasa direntap dengan tanpa belas kasihan. Janji hanya tinggal janji. Tiada suatu pun yang aku percaya lagi perkataan yang keluar dari mulut seorang lelaki. Aku paksa hati ini untuk percaya, namun akhirnya aku sendiri tahu apa yang akan terjadi. Salahkah aku? Perlukah cinta dan sayang?

Aku percaya cinta kerana Allah swt telah pun menyediakan cinta untuk setiap manusia. Terpulang pada setiap manusia untuk mentafsirkannya. Aku cintakan sepi kerana hanya dia yang sudi menemani aku. Hanya dia sahaja yang mengerti apa yang aku alami, apa yang aku rasa, apa yang aku sayang dan apa yang ada dalam hati ini. Aku sayang dia. Tapi dia menidakkan cinta. Apakah aku harus lupakan dia atau terus mengejar cintanya? Suatu keperitan apabila cinta hati yang ikhlas tidak dihargai. Apakah aku harus lupakan dia dan terima sahaja cinta daripada insan yang tidak aku sayang? Perlukah aku berbohong pada cinta? Hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Aku akan terus bersabar sehinggakan tiba masanya untuk sabar aku mati. Bak kata sahabat aku, Iqa, "Sabar itu manis rasanya". Ya, memang manis, manis semanis madu. Namun, sepahit hempedu jika ditelan sekiranya segala cinta yang dihulurkan dicampak jauh ketepi. Hangus hati bak dipanggang dengan api. Air mata darah yang akan menjadi teman sepanjang tidur.

"Ya Allah Ya Tuhan ku, sesungguhnya aku bersyukur dengan cinta yang telah Engkau berikan kepada aku. Hanya Engkau sahaja yang tahu siapa yang aku sayang. Segeralah Engkau jauhkan dia dari aku jika kasihnya bukan untuk ku dan cinta ku bukan untuknya,"

2 comments:

melor said...

cinta itu lebih rumit kalau kita sentiasa memikirkannya.

maka, mungkin terbaik hidup besederhana atas apa jua. termasuk cinta.

LuVLYdOvE said...

cinta??? pusing kepala klu ckp psl cinta. Hati pun pusing jugak. last2, hati akn pusing berpaling dr cinta.
mgkin itu yg tbaik skrg nie. sesuatu yg tak pasti buatkn kepala pusing. jadi, lebih baik buat tak tau jer smpai la masa akan menentukan segala-galanya.