Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Tuesday 12 January 2010

Bila Sakit Menyerang

Hari dilalui dengan tenang
Tapi bila ia mula sibuk, aku memerlukan sesuatu
Tanpa memikirkan apa-apa aku membuat keputusan
Walaupun aku tahu ia mampu membunuh sang sihat
Tapi aku teruskan jua niat
Setiap titik air masuk ku nikmatinya
Berkali-kali aku lakukannya
Tanpa henti
Tika itu aku langsung tidak ambil peduli
Aku teruskan tekad
Namun, lain yang berlaku esoknya
Ku harap cerah, mendung pula yang muncul
Saraf mula mengisyaratkan sesuatu ke otak
"Sakit"
Habis sebotol air putih jernih aku telan
Tapi tetap tiada perubahan
Hati mula resah memikirkan segala kemungkinan
Sakit lagi
Penyesalan mula terasa di hati
"Kalau ku tahu, ku tak kan ambil"
Tapi semuanya telah terlambat
Langkah drastik diambil
Tubuh diselubungi dengan selimut yang tebal
Hujan peluh turun selepas ku telan pil yang berwarna putih
Harap semuanya akan kembali normal
Tapi itu tidak terjadi
Aku tekad untuk bertahan hingga aktiviti habis
Akhirnya aku munculkan diri di pusat kesihatan
"Sakit apa?" soal si cantik manis doktor
"Saya selesama dan batuk, doktor"
Inskripsi ubat segera disenaraikan
Kini, ubat-ubat tersebut dihadapan mataku
Satu persatu pil aku telan
Cecair yang berwarna gelap aku telan dengan kepayahan
Itulah harga yang aku perlu bayar
Untuk pastikan antibiotik tubuh gagah
Sebagai peringatan untuk diri sendiri
"Jangan minum air yang sejuk"
Berpantanglah aku seperti ibu yang lepas bersalin



by :
anne alone all along

No comments: