Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Friday 1 January 2010

Merisik....



"Betul ke dah nak menantu nie?" suara lelaki ayah kedengaran.
Mak pandang ayah, ayah pula hanya memandang ke depan, memandu.
Aku?
Aku hanya tersenyum di tempat duduk belakang.
*Ketawa*
"Macam mimpi pula" Mak menyahut.
Aku tersenyum lagi

31 Disember 2009.
Hari dimulakan dengan kuliah pada jam 8.00 pagi.
Tiket keretapi sudah aku beli hari sebelumnya. Jam 12.32 tengah hari.
Habis kelas, aku mula mengemas apa yang patut.
Nurul pun begitu, sibuk mengemas.
Arah tujuan : balik kampung halaman. Yay!!!!!
Nurul balik dengan bas, dan aku pula dengan keretapi.
Nurul keluar awal sebab dalam perancangan nak naik bas jam 11.30.
Jam 11.45 pagi, aku minta tolong Zul hantarkan aku ke stesen.
Tapi, aku ke pekan dulu, ada pesanan dari mak.
Belum lagi jam 12.32 tengah hari, keretapi telah menampakkan gerabaknya.
Aku bersedia untuk berlari mengejar coach H.
Alamak, jauhnya ke depan.
Tempat duduk, 14 D, tepi tingkap.
Alhamdulillah, itu saja yang aku ucapkan bila aku sudah duduk dalam gerabak hadapan.
Perjalanan yang lama memaksa aku untuk mendengar MP3 dan bermain carrom.
Jam 5.45 petang, aku selamat sampai di Segamat.
Sebelum pulang, isi perut dengan yong taufu.
Sempat juga membeli baju kurung. Mak pula sebuk mencari kain ela.
Motif : untuk hantaran bertunang.

1 Januari 2010
Pagi aku diisi seperti biasa.
Lepas Solat Jumaat, aku, mak dan ayah bersiap-siap.
Destinasi : Rumah Anum a.k.a bakal akak ipar aku
Aku yang berbaju kurung ungu hanya duduk menonton tv.
Mak dan ayah sibuk berbual dengan bakal besannya.
Sebelum tujuan diutarakan, kami dijamah dengan makanan.
Peria goreng, sepat ikan masin dan ikan masak lemak cili padi.
Usai bersantap, tujuan kedatangan diluahkan.
Anum hanya tersenyum duduk di sebelah emaknya.
Aku pula sibuk dengan kamera digital berjenamakan Sony.
Telingan ini hanya dipasang, mendengar setiap butiran perjalanan merisik.
Kata sepakat telah dimeterai.
Cincin disarungkan ke jari Anum.
*Manis*
Usai majlis kecil itu, arah tujuan pula ke Tanjong Mas.
Motif : saje nak jalan-jalan
Kebetulan, ada exspo, jadi, rambang mata melihat tudung yang melambak-lambak.
Dapat juga beli sehelai.
Mak pun dapat lepaskan hajatnya untuk membeli air titip mata Permata Hijrah
Perjalanan pulang ke rumah menjadi pilihan terakhir.
Dalam kereta, mak dengan ayah sibuk meluahkan perasaan.
Andai diberkati Allah, majlis persandingan akan dibuat berhiaskan 2 pasang pengantin.
InsyaALLAH.
Bila mak ceritakan kawannya cakap, kalau dah mula terima menantu, nanti akan melarat.
Alamak !!!! aku yang duduk kat belakang hanya terdiam.
Biar betul. Isyh....
Kalau ditanyakan sama aku, biarlah akak dan abang aku yang mendirikan masjid dulu.
Aku lama lagi, biar masa yang akan menceritakan.
HAHAHA
Kepada abang aku dan Anum, selamat untuk semuanya.
Semoga hubungan yang dibina akan kekal untuk selamanya
Amin...

7 comments:

melor said...

hana da nak dapat kakak ipar.

waaaa....

LuVLYdOvE said...

bakal la syg
huhu

Anonymous said...

peh saspen je..ingat hana yg kena risik..kalo tak..kn da melepas..

LuVLYdOvE said...

hahaha!!!!
klu cmtu, cpt2 la masuk merisik hana.
kuang kuang kuang

Anonymous said...

huhhuhuh

ainiz1921 said...

syukur dah nak dapat akak ipar huhuhuhu... tu utk along atau ude punya.uhuhuhu

LuVLYdOvE said...

hari tu mrisik untuk ude.
tuk acara terima risikan pula insyaALLAH dalam tahun nie.
seorang anak perempuan En. Md. Nor dan Pn. Aminah akan disunting.