Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Monday 18 January 2010

Terus Begini

Mungkin tiada yang pasti apa yang akan terjadi
Segala rancangan direka oleh manusia
Tapi bukan manusia yang akan tetapkan ia sebagai suatu kejadian
Andai diizinkan oleh-NYA, ia akan tetap terjadi
Tapi bagi aku, biarkan ia terus begini
Bukan aku tidak mahu merancang
Tapi aku takut apa yang dirancang, akan tersasar
Kita tidak boleh menduga angin yang akan bertiup
Mungkin ribut yang mengejutkan akan datang
Atau mungkin kemarau yang akan terus dengan sifatnya

Risiko?
Suatu timbalbalas yang nyata
Berjuta keputusan dan tindakan aku telah berdepan
Aku akan kaku terdiam dahulu
Membayangkan risiko yang bakal aku hadapi
Mungkin ia senang seperti membaca A B C
Atau ia sukar seperti subjek Matematik Tingkatan 6
Fikir sejenak

Apa yang pasti, aku akan tetap begini
Haruskah aku mengubah apa yang telah aku lakukan hingga kini?
Haruskah aku lepaskan apa yang telah aku genggam?
Haruskah aku menafikan kenyataan yang pasti?
Haruskah aku?

Aku hanya akan mengubah
Jika Luh Mahfuz telah mengukirnya sebegitu
Aku akan tetap dengan pendirian aku
Tak mahu jadi seperti kacang lupakan kulit
Atau seperti anjing dangan bayang-bayang
Atau seperti hangat-hangat tahi ayam
Atau seperti tegak seroman-roman duduk serupa-rupa
Itu yang perlu aku tinggalkan

Pada dia yang ingin mempertikaikan apa yang ada pada aku
Teruskan begitu
Aku memerlukan sesuatu untuk aku memuhasabahkan diri
Aku memerlukan sesuatu untuk aku tingkatkan prestasi
Mungkin dari lakaran bahasa mu boleh memberi aku keteguhan
Mencari kepastian yang aku inginkan
Meneliti setiap langkah ku
Kerana engkau adalah cermin kepada segala tindakan aku
Tapi
Aku tidak bodoh untuk terima segala cat hitam itu
Itu yang kau perlu tahu



by :
anne alone all along

No comments: