Senyum

Senyum
Senyum Itu Indah

Friday 15 January 2010

Kenapa Mesti Mak?

Orang kata aku lahir dari perut mak
(Bukan orang kata, memang betul)
Bila dahaga, yang susukan aku... mak
Bila lapar, yang suapkan aku... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di samping aku... mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut... mak
Bila bangun tidur, orang pertama yang aku cari... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang... mak
Bila nak bermanja, aku dekati... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah... mak
Bila sedih, yang boleh pujuk aku hanya... mak
Bila nakal, yang marah aku... mak
Bila merajuk, yang pujuk aku cuma... mak
Bila buat salah, yang paling cepat marah... mak
Bila takut, yang tenangkan aku... mak
Bila nak peluk, aku suka peluk... mak
Aku selalu teringinkan... mak
Bila sedih, aku mesti telefon... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu... mak
Bila benggang, aku suka luah pada... mak
Bila takut, aku selalu panggil... "Maaakkkk!!!!"
Bila sakit, orang yang paling risau... mak
Bila nak exam, orang yang paling sibuk juga... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu... mak
Bila ada masalah, yang paling risau... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini... mak
Yang selalu masak makanan kegemaran aku... mak
Kalau balik kampung, yang selalu bekalkan ulam dan lauk pauk... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku... mak
Yang selalu nasihati aku... mak
Bila nak kawin, orang pertama aku tunjuk dan rujuk... mak

Tapi bila aku ada pasangan hidup sendiri...
Bila seronok, aku cari... pasanganku
Bila sedih, aku cari... mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada... pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada... mak

Bila bahagia, aku peluk erat... pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat... mak
Bila nak cuti, aku bawa... pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah... mak
Bila sambut ulangtahun, aku bagi hadiah pada... pasanganku
Bila sambut hari ibu, aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu aku ingat pada... pasanganku
Selalu aku lupa pada... mak
Bila-bila aku akan telefon... pasanganku
Entah bila aku akan telefon... mak
Selalu aku belikan hadiah untuk... pasanganku
Entah bila aku akan belikan hadiah untuk... mak

Renungkan :
"Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja, bolehkah kau kirimkan wang untuk mak? Mak bukan nak banyak, RM50 sebulan pun cukuplah"
Berderai air mata jika kita mendengarnya
Tapi... kalau mak sudah tiada... ... ... ...
"MAKKK !... RINDU MAK! RINDU SANGAT!!!!"

No comments: